successful people habits

10 szokás, ami sikeressé tesz az életben

Biztosan hallottál már róla, hogy vannak olyan szokások, amiket gyakorolva jobbá teheted a közérzeted, boldogabb és kiegyensúlyozottabb lehetsz. Számos sikeres embert kérdeztek meg arról, hogy milyen napi rutint gyakorolnak, amivel elérték ezt a szintet és elég hasonló válaszok érkeztek.

Ahhoz, hogy egy cselekvés szokássá váljon 21 napon keresztül minden nap gyakorolnunk kell azt. Amikor egy új dologba kezdünk bele, új dolgot próbálunk ki, akkor már az első nap is nehéznek bizonyul, nem, hogy három héten keresztül minden nap kelljen csinálni.At első lépés tehát az elhatározás, hogy esély adunk egy dolognak, ami vagy működik, vagy nem. Elhiszem, hogy nem mindenki tudja beilleszteni a reggel 5 órai kelést az életébe, vagy nem mindenki engedheti meg, hogy naponta csak egyszer nézi meg e-mailjeit. Ki kell próbálni minél több ilyen szokást és megtartani azokat, amik előre viszik az életünket és pozitívabbak leszünk tőle.

 

“Nem az számít, amit csak néha-néha teszünk, hanem az, amit mindig – folyamatosan és következetesen.”

Tony Robbins

Nézzük akkor tehát, mik azok a szokások, amit mindenképp javasolunk kipróbálni:

1. Erős test erős lélek, azaz sportolás

Nem véletlenül adtam ezt a címet az első témánknak, ami a sportolás. Hiszem, hogy aki sportol, az nem csak külsőleg lesz elégedettebb magával és nem csak a testünknek tesz jót, de erősebbek leszünk tőle mentálisan is.

Nem kérdés, hogy egy hosszú fárasztó nap után olykor nehéz rávenni magunkat arra, hogy lemenjünk a konditerembe, vagy elmenjünk futni, de ha sikerül, utána feltöltve érzi magát az ember és kitisztult fejjel tudja folytatni a napot, vagy elkezdeni a következőt!

Sajnos a közösségi média hatására sokan beleesnek abba a hibába, hogy úgy akarnak kinézni, mint amit ott látnak. Tökéletes testek, kerek formák és 10% alatti zsírszázalék. Ez az etalon? Ezt kell követni? Nem gondolom! Amit ott láttok, az egy retusált világ, olyan emberekkel, akiknek ez a foglalkozásuk, ez ne tévesszen meg téged. Neked, hétköznapi hősnek egy legyen a célod: Érezd jól magad saját bőrödben!

Nézzük mi az, amivel amivel jelentősen tudod növelni életszínvonalad és el tudod érni a fizikai és mentális egyensúlyt: Mindennapos mozgás. Legyen szó akár 15 perc intenzív sétáról, vagy egy kis kocogás, biciklizés, úszás, csoportos órák, bármi jó! A lényeg, hogy mozogj! Napi szinten mindenkinek van fél órája arra, hogy tegyen fizikai és mentális egészsége érdekében. Gondold át, mit csinálsz munka után, van-e olyan tevékenység, amiről lemondanál azért, hogy tudj mozogni 30-60 percet. Biztos vagyok benne, hogy a közösségi média lapozgatás és Netflix sorozatok nézésének “rovására” lenne időd erre is!

Kelj fel reggel 20 perccel előbb és kezd a napot jógával, kutyasétáltatással, pár gimnasztikai gyakorlattal. Hagyd most az e-maileket és üzeneteket a telefonodon. Foglalkozz magaddal! Hidd el, az egész napodra hatással lesz és jobban fogsz teljesíteni a munkában is!

 

2. Olvasás - szórakozás, önképzés, edukáció

Azt gondolom nem kell senkinek bizonyítanom, hogy az olvasás mennyire hasznos! Akkor miért is nem csináljuk? Talán a válasz a rohanó világban rejlik! Munka, sport, olvasás, főzés, kutya, gyerek, kapcsolatok, nincs mindenre idő igaz?

Akármelyik sikeres embert megkérdezed, azt fogja mondani, hogy rengeteg könyvet olvasott és fejlesztette önmagát ez által. A könyveknek két kategóriáját különböztethetjük meg ilyen szempontból: Szórakoztató és oktató jellegű könyvek. Mind kettő kategóriának megvan az előnye.

Szórakoztató könyvet olvasni jó, mert kikapcsol, lelassít és picit kiragad ebből a rohanó világból! Miért ne szeretnéd ezt?

Az edukációs jellegű könyvekből mindent meg tudsz tanulni, ami a hobbidhoz, vagy szakmádhoz kell. Legyen az főzés, autószerelés, marketing, social média, vagy bármi más, meg fogod találni a megfelelő könyvet.

Próbáld ki, hogy 21 napon keresztül minden nap olvasol legalább 10 oldalt miközben kizárod a külvilágot magad körül és a fejedben egyaránt.

Íme pár ajánlásom, amiket érdemes elolvasnod:

Eric Rise – The lean startup
Dale Carnegie: How to win friends and influence people
Robin Sharma – 5 am club
Dr Stephen R. Covey – A kiemelkedően eredményes emberek 7 szokása
Michale A. Singer – Az elengedés szabadsága
Kulcsár Tibor – A világon élni csak hősként érdemes

 

Kövess minket a közösségi média oldalainkon!

3. Vega étrend, egészséges táplálkozás

E körül van az egyik legnagyobb hype manapság és ehhez nagyban hozzájárult a The Game Changer film is, amiben híres emberek nyilatkoztak arról, hogy lecserélve korábbi húsevési szokásaikat mennyiben változott az életük.

Mindenekelőtt hadd szögezzem le, hogy én nagyon nagy húsevő vagyok, úgy írom ezt a cikket.

Az elmúlt években egyre nagyobb divat lett a vegetáriánus étkezés, de nézzük meg, mi áll ennek hátterében:

Azt állítják, hogy az embernek nincs szüksége húsra, sőt káros folyamatokat indít el a szervezetben és minden tápanyagot be lehet vinni zöldségekkel, gyümölcsökkel.

Nézzük milyen előnyei vannak:

1. Energikusabb leszel: A növényi táplálék emésztése sokkal könnyebb az emberi test számára, így nem használunk annyi energiát hozzá.

2. Szív és érrendszeri betegségek megelőzése: A sok zöldség fogyasztása csökkenti a koleszterin szintet.

3. Fogyás: Az előző kettő pont miatt.

4. Egészséges zsírokat viszel be a szervezetedbe: A magvak esszenciális zsírokat tartalmaznak, amik jóval egészségesebbek mint az állati eredetű zsírok, de figyeljünk oda a mennyiségre, mert elhízáshoz vezethet, ha túl nagy mennyiségben visszük be azokat.

Mi az én véleményem?

Fontos szerintem a változatos táplálkozás, ezért nálam is folyamatban van egyfajta változás a hús – zöldségek arányában. Nem gondolom, hogy valakinek csak húsból vagy csak zöldsé/gyümölcsből kellen bevinni a szükséges tápanyagot, ezért egy 40-60%-os arányt próbálok megcélozni a hús-zöldség tekintetében.

Mindenképp javaslom neked is kipróbálni ezt az étrendet, mert pár nap alatt is nagy változást hozhat az energiaszinteden!

4. Meditáció - ürítsük ki fejünket

Szoktál meditáln? Próbáltad már? Ha nem, itt az ideje elkezdened!

Már rövid távon is pszichés előnyei jelentkeznek a meditációnak, de ha kellő ideig kitartóan gyakorolod, akkor fizikai előnyeit is tapasztalhatod.

Fordult már elő veled, hogy egy kellemes, nyugtató zenét kezdtél el hallgatni és teljesen ki tudtad az agyad kapcsolni, kizárni a külvilágot? Biztosan! Mindenkinek teli van a feje egy nehéz nap után ezer meg egy megoldandó dologgal, amik egy idő után tornyosulnak és stresszhez, szorongáshoz vezethetnek. Ahogyan a ruhákat mossuk, vagy a szemetest ürítjük, úgy agyunknak is szüksége van egy resetre. Ezt a mindennapos, akár csak 10 perces meditációval tudod elérni.

Nem törvényszerű, hogy nap végén kell ezt  tenned. Csinálhatod reggel felkelés után, napközben egy parkban, vagy csendes helyiségben ebédszünetben, vagy akár nap végén, mindegy!

Néhány hónap után javulhat a vérnyomás és az emésztés, de ide tartozik a szorongás, stressz és a függőségek leküzdése is. Kedvezően hat az alvás minőségre és segít helyretenni az önértékelést is.

A legjobb dolog a meditációban, hogy nincs helyhez kötve, így bárhol gyakorolhatod!

5. Digitális böjt - TV, telefon, social média off

Te mennyit nyomkodod a telefonod? Lefekvés előtt tévézel? Nagyon nagy hibát követsz el!

Folyamatosa változik a világ és egyre több digitális eszközt használunk nap mint nap, szinte 0-24. Óriási lehetőség rejlik véleményem szerint a zsebünkben található eszközben, de vigyázni kell, hogyan használjuk!

A közösségi média térnyerésével a népesség egyre többet használja a mobil eszközöket és ez nem feltétlenül jó irány a személyes kapcsolatokra nézve! Hányszor látunk olyat, hogy egy társasági összejövetel során mindenki csak a képernyőt nézi és nincs is igazán jelen fejben, csak testileg. A másik negatív mellékhatás a megfelelési vágy, hogy olyanok legyünk mint amit látunk a neten. Nem szabad ebbe a hibába esni, lássuk tiszta szemmel a világot!

A lefekvés előtti képernyő nézés sem túl egészséges mégpedig azért, mert a kék fény hatására agyunk nem tud kikapcsolni és még órákig nem tudunk aludni. Erre vannak már alkalmazások és gyárilag beépített beállítások sok eszközben, ezt érdemes használni, ha már mindenképp nézzük a képernyőt.

Próbáljátok ki azt, hogy naponta adtok magatoknak 3-4 olyan 10 percet, amikor megnézitek a social média platformotokat, elolvassátok a híreket, stb, de ezen kívül nem nézitek a telefonotok képernyőjét. Higgyétek el, nem maradtok le semmiről!

6. Reggeli hideg zuhany

Tudom, most azt gondolod, hogy “Na ezt már nem, biztosan nem fogok álmosan hideg vízben zuhanyozni…” 

Sajnos azt kell, hogy mondjam, hogy számos pozitív hatása van a reggeli hideg zuhanyzásnak, na de lássuk mik is azok:

1. Felfrissülsz azonnal, erőre kapsz és még kávé sem kell éhgyomorra, hogy el tudd kezdeni a napodat!

2. Jót tesz a vérkeringésnek

3. Fokozza a tesztoszteron termelést férfiaknál

4. Kilépve a komfortzónádból hamarabb eléred céljaid. Tettél egy lépést azok felé máris!

5. Gyorsítja az anyagcserét

6. Gyorsítja az izmok regenerálódását

Ezek alapján miért ne próbálnád ki? Hajrá!

7. Korán kelés - reggel 5

Rengeteg sikeres embert elemezve arra jutottam, hogy mindegyik korán kel, így aztán kipróbáltam én is és bevált, meg hát a mondás is így szól: “Ki korán kel, aranyat lel”.

Robin Sharma a 5 am club c. könyvében beszél arról, hogy miért is érdemes nagy erőfeszítések mellett reggel 5 órakor felkelned, de nem csak ő állítja azt, hogy ez hasznos.

Egy nap 24 órából áll és arra nagyon gyorsan rájöttem, hogy kevés tud lenni, ha a munka mellett vannak az embernek hobbijai, párkapcsolata, családja, gyereke és még magával is akar foglalkozni. Nekem nagyon bevált a korai kelés, igaz én nem 5 órakor, hanem 6 és 6:30 között kelek. Milyen előnyei vannak annak, ha van reggel 2 órád, amikor alszik a város, nem kezdődött meg munka és e-mail áradat?

1. Tudsz magaddal foglalkozni, mint például a fent felsorolt tevékenységek: olvasás, reggeli mozgás, meditáció

2. Kreatív vagy, üres fejjel tudod lekezdeni a teendőket.

3. Mire ebédelni mész, úgy fogod érezni, hogy megváltottad a világot.

3. Nem kell kapkodnod, nem késéssel kezded a napod, így nyugodtabb leszel egész nap.

4. Ha korán kelsz, korán fogsz lefeküdni és az emberi szervezet 22-6 között tud a legjobban pihenni.

Hidd el, az első pár nap nehéz lesz, de instant változást fog hozni életedben!

8. Intermitten fasting azaz az időszakos böjt

Jelenleg a világ legnépszerűbb diétás étrendje, Amerikában már szinte mindenki próbálta, itthon viszont még nincs akkor hype körülötte, de mit is jelent, hogy időszakosan böjtölünk és miért is jó ez nekünk?

Az időszakos böjtölésnek vannak különböző fajtái, de a lényeg mindegyiknél ugyan az: Ki kell jelölni egy idősávot, ami alatt nem eszünk egyáltalán semmit, majd utána azt eszünk amit akarunk a következő meghatározott idősávban. A legnépszerűbb a 16/8-as bontás, ahol 8 órán keresztül eszünk majd 16 órán keresztül semmit. Ennél durvább amikor 24 órán keresztül nem eszik az elvetemült fogyni vágyó és ezt heti kétszer megteszi.

Miért is jó a koplalás?

1. A növekedési hormon szint emelkedik, ez izomépítés és zsírégetés szempontjából is hasznos.

2. Javul az inzulinérzékenység

3. Felgyorsul az anyagcsere

4. Autofágia azaz lassítja az öregedést. A böjt hatására a szervezetünk kitisztítja magát az öreg vagy hibás sejtektől, ezt autofágiának nevezik.

Véleményem szerint mindent ki kell próbálni, így ha problémáid vannak a súlyoddal, vagy csak kíváncsi vagy, akkor mindenképp ajánlom neked ezt a módszert. Hogy mi van velem? Imádok enni és nincs az a pénz, amiért kihagynám 8 órán keresztül az evést! Aki nem akkora zabagép, mint én, annak ez egy jó alternatíva lehet!

Azt el kell mondani, hogy a három óránkénti evés napi hatszor sem tesz jót a szervezetnek. A folyamatos emésztés rengeteg energia, így nem tud pihenni a szervezet. Találjuk meg a középutat

 

9. Én idő - foglalkozz magaddal

Erről sokat nem fogok írni, mert elég egyszerű! Foglalkozz magaddal!
 
Legyenek olyan órák becsempészve a napodba, hetedbe, amikor egyedül vagy és a saját dolgaiddal foglalkozol! Legyen az hobbi, sport, meditálás, bármi, amit csak szeretnél! Menj ki a természetbe egyedül sétálni, ülj le egy picit és gondold át terveid! Legyenek céljaid, kicsik és nagyok egyaránt. Nagy célok nélkül nem tudod merre haladsz a kis célok nélkül pedig nem fogsz eljutni oda!

10. Legyél hálás azért, amid van

Ez nagyon sok embernek nagyon nem megy! Néha gondold át, hogy mid van, mit tettél érte, mit kaptál szüleidtől, barátaidtól és itt főleg nem a tárgyakra gondolok!

Ez a felfogás csökkenti a stresszt és mentálisan erőssé tesz. Mennyivel jobb úgy felkelni, hogy azt mondod magadnak, hogy megtettem előző nap minden azért, hogy sikeres legyek, ma is ezt fogom tenni. Majd amikor meghozza a gyümölcsét a munka, akkor emlékezz vissza arra, hogy ezért megdolgoztál, kiérdemelted!

Mindig lesznek, akik jobb helyzetben lesznek nálunk, de ne ez legyen a cél! Csak a saját céljaid vezéreljenek, magadhoz képest haladj előre a kitűzött céljaid felé! A boldogság nem a pénz lesz és nem a tárgyak, ezt már nagyon sokan kifejtették!


Oszd meg ismerőseiddel!

Share on facebook
Share on email